Categorieën
Foto's

Zwoegende kanoërs en kajakkers in Meers

Het mooie aan het kanovaren en kajakken op de Maas is bij Meers voor een deel de nek omgedraaid. Rijkswaterstaat (RWS) heeft een deel van de Maas afgesloten met een ballenlijn (zie foto 3). Waarom? Die het weet, mag het zeggen. Gevaarlijke situaties zegt RWS. Welke? Waar? Wanneer? Waardoor? Geen idee. De kanoërs en kajakkers moeten door de lage waterstand van de Maas en de afsluiting van een deel van de Maas grote stukken te voet afleggen. Zoals de foto laat zien is dat niet makkelijk. Zonder de ballenlijn van RWS zou veel minder ‘gekluund’ hoeven te worden. Het best bevaarbare en tevens mooiste stuk van Maas is afgesloten. Waarom en hoelang? Dat wordt door Rijkswaterstaat niet duidelijk gemaakt.

Misschien ontstaan de gevaarlijke situaties waar RWS het over heeft door hun eigen toedoen. RWS zegt dat ze de Maas haar gang laat gaan. Zolang het hen uitkomt tenminste. In de afgelopen periode werd jaar na jaar geprobeerd om de bij hoogwater ontstane aftakking naar de voormalige Julianagroeve bij Meers weer dicht te maken. Na elk hoogwater bleek de Maas een nieuwe bres te hebben geslagen. Ook nu is er weer een nieuwe bres (zie foto 2). Vergeefse moeite dus, maar erger nog, weggegooid geld. Hoeveel? Ik zou het graag eens van RWS horen. Daarvoor is dus wel geld, maar geld om de fietspaden langs het Julianakanaal te herstellen is er niet. Die liggen er al tientallen jaren hopeloos slecht bij. Sommige paden zijn zelfs gesloten voor fietsers of onbegaanbaar.
Rijkswaterstaat, wanneer worden jullie eindelijk eens duidelijk en publieksvriendelijk?

Foto 2: 

Foto 3:

Door Jan Janssen Meers

De website geeft je een inkijk in de mentale keuken van kunstelaar Jan Janssen, die vaak schuilgaat onder de initialen van zijn voorletters. Het is de etalage voor mijn werk. Een manier om te laten zien waar ik mee bezig ben als een deel van mijn hersens tot rust komt en een ander deel begint te hallucineren.

Één reactie op “Zwoegende kanoërs en kajakkers in Meers”

Via een chatbericht heeft Rijkswaterstaat antwoord gegeven (aan Jan Janssen uit Meers) op de gestelde vragen:

Vraag 1. Rijkswaterstaat heeft een deel van de Maas afgesloten met een ballenlijn.
Waarom? Gevaarlijke situaties zegt RWS in de krant. Welke gevaarlijke situaties en hoe lang duurt deze situatie nog?

Antwoord 1: De ballenlijn is in Mei dit jaar geplaatst. Door het relatief hoge water in de eerste maanden van 2019 is er in de grindrug een erosiegeul ontstaan. Meerdere kanovaarders zijn in deze erosiegeul omgevallen en in het koude Maaswater terecht gekomen. Rijkswaterstaat heeft als beheerder van de Maas een zorgplicht als het gaat om onveilige situaties. In verband met de veiligheid is besloten een ballenlijn te plaatsen, zodat kajakkers en kanovaarders niet meer via de erosiegeul kunnen varen. Dit is overigens ook kortgesloten met de verhuurders van kano’s en kajakken. Uitgangspunt is dat de ballenlijn blijft liggen tot de locatie uiteindelijk weer dichtgestort is.

Vraag 2. In de afgelopen periode werd jaar na jaar geprobeerd om de bij hoogwater ontstane aftakking naar de voormalige Julianagroeve bij Meers weer dicht te maken. Na elk hoogwater bleek de Maas een nieuwe bres te hebben geslagen. Ook nu is er weer een nieuwe bres. Vergeefse moeite dus, maar erger nog, weggegooid geld. Hoeveel? Ik zou het graag eens van RWS horen.

Antwoord 2: De insteek is dat de Grensmaas/Gemeenschappelijke Maas, als enige natuurlijke grindrivier van Nederland, de ruimte krijgt, waar dit kan. Ze heeft inderdaad al een aantal keren een bres geslagen bij de grindrug in Meers en dat is niet de bedoeling. De grindrug en de drempels in de Gemeenschappelijke Maas zijn aangelegd als (mitigerende) maatregel om de verdroging van de hoger gelegen Vlaamse natuurgebieden tegen te gaan. Deze voorwaarde is door België gekoppeld aan de realisatie van het project Grensmaas. Daarom moet Rijkswaterstaat de ontstane erosiegeulen in de grindrug dichtmaken, zodat de afvoer van het water weer via het oorspronkelijke zomerbed plaatsvindt. Er wordt nu gekeken naar een manier van dichten die de optimale oplossing vormt tussen stevig/duurzaamheid en ecologie.

Vraag 3. Fietspaden langs het Julianakanaal liggen er al tientallen jaren hopeloos slecht bij. Sommige paden zijn zelfs gesloten voor fietsers of onbegaanbaar. Gaat hier wat aan gedaan worden?

Antwoord 3: De situatie langs het Julianakanaal is bekend. De meeste paden zijn officieel een onderhoudspad (ook wel als term jaagpad bekend) en worden ook als zodanig onderhouden. Er is op deze stukken geen sprake van een formeel fietspad. Rijkswaterstaat heeft dan ook geen verantwoordelijkheid om deze paden op het niveau van een officieel fietspad aan te leggen of te onderhouden. Op verzoek van mede-overheden heeft Rijkswaterstaat deze onderhoudspaden wel opengesteld voor medegebruik door fietsers. Als blijkt dat dit medegebruik gevaar oplevert, is het inderdaad de vraag of het onderhoudspad opengesteld moet blijven voor dit medegebruik. Dit is, mede op basis van meldingen zoals die van jou, onderwerp van gesprek met de mede-overheden die verantwoordelijk zijn voor fietspaden. Zo werkt de gemeente Stein op dit moment aan de realisatie van een nieuw gedeelte fietspad, ter hoogte van de Scharbergbrug. Dit is echter niet op het hele tracé langs het kanaal mogelijk. Bij het fietsen op de onderhoudspaden adviseren wij heel voorzichtig te zijn óf te kiezen voor een alternatieve, meer veilige fietsroute. Wij realiseren ons dat dit niet het meest bevredigende antwoord is, maar wij willen je wel graag duidelijkheid geven in deze situatie.

Ik hoop dat dit je vragen goed heeft beantwoord! Prettige dag verder, groeten Maaike

Einde chatgesprek

Typ een chatbericht…

Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s